Rajzszakkör
2020-21-es tanévben Dula Viktória Csenge, a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium Fotó szakára szeretett volna felvételizni. Más néven a Kisképzőbe, ami a Képzőművészeti Egyetem gyakorló iskolája, a legrégebbi művészeti iskola Magyarországon, még Mária Terézia alapította, hogy a díszítőfestő, díszítőszobrász, üvegműves…stb. inasok itthon is kitanulhassák a szakma csínját bínját. Csenge a járványhelyzet miatt nem tudott olyan szakkörbe járni ahol kizárólag a felvételire készítenek fel, engem kért meg, hogy segítsek. Némileg kétségbe estem, hiszen ez csak versenyhelyzetben lehetséges. Kértem, hogy hozzon még legalább egyvalakit, aki vállalja, hogy pénteken délután, amikor más pihen, kirándul,vagy a haverokkal lóg, akkor jöjjön és tanuljon vele rajzolni. Ketten is jöttek. Csengét felvették, most is visszajár, nagyon klassz dolgokat mesél a suliról. A két srác, akik tavaly minden délután jöttek és rajzoltak, nem maradtak el azután sem, hogy már nem kellett felvételi miatt aggódni. Illetve kell, mert egyikőjük, Molnár Laci, még év végén említette, hogy szintén megpróbálná a Kisképzőt, szintén a Fotó szakot. Laci fénykép kiállítása a rajzterem előtt tekinthető meg. A másik srác Léránt Dani. Neki nincsenek céljai a rajzzal, de mindig jön, pillanatnyilag Lacinak segít a felkészülésben, és maga is elképesztő rajzokat ad ki a keze alól. Vannak még érdeklődők, de ez komoly és fárasztó munka, ami koncentrációt, kitartást igényel és gyakran otthoni elfoglaltságot is. Hála, hogy vannak ilyen növendékeink!
És persze vannak a kicsik, akik érzik, hogy itt valami nagyszerű történik, jönnek, és ők is szeretnének rajzolni. Egy darabig azt gondoltam, majd megunják, és elmaradoznak. De nem. Jöttek, és a beállítás rajzolásnak nyomai kezdtek lenni a rajzórai munkáikon is. Aztán úgy gondoltam, ez mégsem 10 évesnek való munka, és elvégeztem a GYIK Műhely azaz Gyermek és Ifjúsági Képzőművész Műhely képzését. A Műhelyet valamikor 1975-ben alapította Szabados Árpád festőművész, még a televízió is forgatott náluk, rendszeres sorozatai voltak műsoron. A metodika lényege az absztrakció felszabadító ereje, ami anyagtani ismeretekkel társul, miközben a gyerekeknek lehetőségük van egy saját világot építeni, amiben mindent szabad. Nem annyira a produktum, mint inkább a folyamat lényeges. Az ott megszerzett tapasztalataimat a rajzóráimba is igyekszem beépíteni, egyelőre kísérleti jelleggel, amihez mindenkinek a türelmét kérem, de azt látom, hogy élvezik a gyerekek. Persze a beállításrajzolás senkinek nincs megtiltva, de ha festékes lábbal lehet sétálni, akkor mégis ki szeretne bögrefülekkel, meg drapériahajlatokkal kínlódni?
A szakkörnek facebook csoportja is van:
https://www.facebook.com/groups/209898434541073
Ha lehetőségünk adódik, múzeumba is megyünk. Idén meglátogattuk a Műcsarnok A fény képei című kiállítását, illetve a Szépművészeti Múzeum A fáraó sírjának felfedezése című kiállítását. Ez utóbbit már a gyerekek találták ki, 17-en vettek részt a túrán, és a múzeumban megdicsérték őket, hogy milyen csendesen, ügyesen keresgélték a feladatlap megoldásait a kiállításon.
Szakkör minden pénteken délután:
3.4.5. osztály 14:00-tól 16:00-ig,
6.7.8. osztály 14:00-tól 17:00-ig
