Ökoiskola beszámoló 2023/24

ÖKOISKOLA ÉVES BESZÁMOLÓ 2022/2023-as tanév

Ezt a tanévet is úgy kezdtük, hogy átgondoltuk, mely programokat, témanapokat tartjuk meg az év során úgy, hogy egyrészt kövessük az évek óta fennálló hagyományokat, de új színt is vigyünk a megszokott éves programsorozatba.

Már hagyományosnak mondható, mert beépült a tanév eseménysorozatába a más szervezetekkel való együttműködés, a Zöld XVII. Egyesülettel kölcsönösen számíthattunk egymásra.

Hagyományosnak számít az év során a Jeles napok ünneplése: az Állatok Világnapja, A Víz Világnapja és a Föld Napja valamint a Madarak és Fák Napja számít ide. Hagyományos immár a Teremtés Hete ünneplése. Rendszeres a pályatakarítás akár osztályokkal, akár kisebb csoportban valósul meg. A madáretetés is a téli mindennapok része. A programok dokumentálása folyamatos, az online térben honlapunkon és az iskola Facebook csoportjában is kapunk megjelenési lehetőséget. Idén a Fenntarthatósági Hétre tervezhető programok jó része máskor ill. nem valósult meg. A hulladékokról szóló BKM Nonprfit Zrt. munkatársainak jóvoltából tartott előadást például csak márciusban vállalták, így nem tudtam a fentarthatóságira kérni. ATeSzedd-re való nevezés is elmaradt, jövőre talán…Az év így is bővelkedett eseményekben.

Szeptember

Az 5. a és 5. b osztály szeptember16-án az osztálykirándulás keretében ellátogatott a Magyar Természettudományi Múzeumba, az egyik kiállítás a Kalandos erdő volt.

A múzeum teret ad a fenntartható fejlődés folyamatainak tanulmányozására, az állandó kiállításban külön helyet kap a fajok védelme és a környezettudatos életmódra nevelés.

20220916_103230 (1) 20220916_103931

Szeptember 26-30-ig a Teremtés Hetében

Az emeleti folyosón október elejétől látható volt a Hulladékból hasznosat kiállítás Kántor Pál Zoltánné szervezésében.

Szeptember 26-30ig papírgyűjtés volt az iskolában.

Szeptember 30-án a 7. a és a 7. b osztály ellátogatott a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Technikum Kutatók éjszakája programra.

kutatók éje 1.o Fenntarthatósági 3.memória

A 3. c osztály programjairól Pecsukné Hajdú Katalintól érkezett beszámoló néhány képpel:

„A szeptemberi autómentes napot összekötöttük egy bicajtúrával a Naplás-tóhoz. Körbesétáltunk a sárban úszó tóparton, olvastuk a tanösvény érdekes tábláit, Szilas-patakot ugráltunk át, megmásztuk a Kilátót és még egy számháború is belefért az időbe.

A Teremtés hete kapcsán készült madáretető is.

Október

2022. október 8-án, szombaton kirándultunk 18 tanulóval, egy szülővel és Varga Melindával immár hagyományosan a Remete-szurdokhoz. Ez a nap az országos Kék Túra napja.

hegyen 1.

Október 16.

A Földgömb magazin rendezésében idén ellátogathattunk a Földgömb Fesztiválra, a Millenáris D csarnokába. Rengeteg feladat várt minket, a 7Próba kérdései a barlangok világától a magashegységekig kalauzoltak minket, de volt nem is egy állomás, ahol a fenntarthatóság kérdései kerültek előtérbe. A bátrabbak kötelet mászhattak beülő segítségével, egyszer, kétszer, sőt többször is. A kitöltött 7próba lapok sorsolását nemhiába vártuk meg, mert elhoztuk a fődíjat. Akadtak még szerencsések, akiket kisorsoltak csapatainkból, de úgy gondolom, ennek a napnak mindannyian nyertesei vagyunk.

22-én túraverseny volt a Gödöllői –dombságban, a távot a gyerekek Varga Melinda segítségével győzték le.

túraversenyNovember

November 12- én a Földtudományos Forgatagon vettünk részt a Magyar Természettudományi Múzeumban. Sok állomás és sok kérdés várt ránk földtudományi tèmakörökben, érdekes feladatokat kaptak a gyerekek . A tudományos munkatársak segítettek is az állomásokon és

kimerítő magyarázatokat adtak minden területen . Munkánk jutalma is meglett, sok apró ajándékkal, rengeteg élménnyel tértünk haza.

földtudományos Búvár

November 15-én

Varga Melindával kb. 800 példányt hoztunk el a TermészetBúvár újságból a Victor Hugo utcai szerkesztőségből.

December

2022. december 3-án, szombaton kirándulást tettünk a Gellérthegyre. Megtekintettük a Sziklatemplomot.

4. a osztály munkái

Kissné Tóth Zita a 4. a osztály csapatát készítette fel a Bolyai Természettudományi Csapatversenyre, ahol a 4. helyezést érték el.

3. b osztály Vaszil Lászlóné számolt be a pályázatukról:

„Az osztályommal terveztük, de végül nem valósult meg a Cetelem Zöldsuli pályázaton való indulás.

A gyerekekkel komoly előkészületeket tettünk, összegyűjtötték és leírták, hogy 1) Miért szeretnek a természetben lenni? 2) Mit szeretnek az erdőkben? 3) Hogyan tudják ők maguk megvédeni az erdőket? Ennek kapcsán igen sokat beszéltünk környezetvédelemről, újrahasznosításról. A kisfilmünket a Gödöllői Arborétumban vettük volna fel, de végül csak a kirándulás valósult meg.

Február

A Vizes Élőhelyek Napján, 2-án természetismeret háziversenyt szerveztünk az 5. évfolyam számára.

házi természet verseny

Március

Március 3. Vadvilág Napja az Állatkertben 5. a és b osztály.

Iskolánk tanulói szemléletformáló előadásokon vehettek részt március 13-17. között

a BKM Nonprfit Zrt. munkatársainak jóvoltából.

Sokat tanultunk az érdekes előadásokból, megtudtuk, mi a hulladékpiramis,

mi jobb a környezet szempontjából: a hulladéklerakó vagy a köznyelvben égetésnek

nevezett energetikai hasznosítás. Kiderült, hány liter víz szükséges egy farmernadrág előállításához, és az is, hogyan lehet tudatosan csökkenteni a hulladék mennyiségét.

Sok gondolatébresztő problémafelvetést hallhattunk és ami a legfontosabb, ötleteket, hétköznapi jó gyakorlatokat a „Te mit tehetsz? „témakörében.

Minden osztály kis szelektív papír-és műanyaggyűjtő kukákat kapott a BKM jóvoltából.

20230313_110225 (2)

A Víz Világnapján ( március 22 )

A felső tagozaton minden osztályban kis vetélkedőt szerveztem öt állomással, a végén kísérlettel.

halas 7. a víz

Április

Április 22-én, a Föld Napján, iskolánk néhány tanulója részt vett a Zöld XVII. Egyesület által szervezett patak parti sétán. A "halas sétán" Szendőfi Balázs segítségével kis halfauna felmérésen vettünk részt.

Április 23-án, vasárnap 17:00-tól

Fenntarthatósági témahét

Ezt a hetet mi már az előző szombaton, április 22-én elkezdtük.

Április 24-29 között több osztály is részt vett a héten, jobbnál-jobb foglalkozásokat tartottak az osztályfőnökök.

fentarthatósági felső 5.b 2. (2) 1.a Fenntarthatósági 1. csapat jó

Április 29-én

Máriabesnyőről indulva 28 fő részvételével 10-km-es túrát tettünk a Gödöllői-dombságban.

Köszönöm Varga Melindának túravezetést.